-
معماری سبز (۱۳)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 22:04
تعاریف ساخت و ساز پایدار(۲) • حفاظت از تنوع زیستی: از منابع زیستی به خوبی نگهداری شود،و مشارکت افراد جامعه در جهت بقاء و تنوع زیستی موجود الزامی باشد. طوری از سامانه استفاده شود که همه اجزاء خود حافظ مجموعه باشند. مردم به طور صحیح از منابع محیطی بهره گیرند، و به آنها آموزش داده شود که از هر محصول یا منبعی در جای خود...
-
معماری سبز (۱۲)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 22:02
تعاریف ساخت و ساز پایدار(۱) ساخت و ساز پایدار این چنین تعریف شده است: «مدیریت یک محیط پاک و سالم براساس بهرهبرداری مؤثر از منابع طبیعی و اصول اکولوژیکی» که هدف از طراحی ساختمانهای پایدار کاهش آسیب آن بر روی محیط و منابع انرژی و طبیعت است، که شامل قوانین زیر میباشد: 1 – کاهش مصرف منابع غیر قابل تجدید 2 – توسعه محیط...
-
معماری سبز (۱۱)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:58
نتیجه گیری (۳) چارلز جنکز در آخرین فصل کتابش این مسئله را خاطر نشان میسازد که نابودی زمین توسط ما منجر به نابودی 27000 گونه زیستی در یکسال میشود یعنی هفتاد و چهار انقراض در یک روز و یا سه نابودی در یک ساعت! مدارک جدیدتری براساس مجله تایم مورخ 31 ژانویه 2000 ، این تعداد را بالاتر نشان میدهد یعنی صدها انقراض در یک...
-
معماری سبز (۱۰)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:56
نتیجه گیری (۲) یکی از مهمترین مواردی که توسعه پایدار در آن نمود پیدا می کند و به عنوان یکی از ارکان تأثیر گذار و محوری مطرح می شود، معماری است. معماری علمی است که هم توسعه پایدار است و هم یکی از ارکان زیربنایی آن محسوب می شود. از این رو هم طراحی در معماری تحت تأثیر توسعه پایدار وابسته به مسائلی مانند اقلیم ، مصرف...
-
معماری سبز (۹)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:55
نتیجه گیری(۱) «تنها یک کره قابل دسترسی و مناسب برای زندگی بشر وجود دارد». ساختارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی که تأثیر بسزایی در توسعه انسانی دارند، تحت تأثیر این جمله دچار تغییرات زیربنایی و جهت داری جهت نیل به اهداف خود شده اند؛ که نوعی از توسعه را رسم می کند که به آن نام توسعهی پایدار اطلاق می شود . توسعهی پایدار...
-
معماری سبز (۸)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:53
بررسی چند نمونه(۲) درهم آمیزی کامل جسم، محیط و فن آوری غرفة آب تازه، هلند 1997 معماران: گروه معماران ان او ایکس این غرفه که در استان زیلند _ در هلند _ واقع شده، ترکیبی است سرکش از شکنندگی و کشسانی، بدن انسان، بتن، فلز، فعل و انفعالات الکترونیکی و همچنین آب، طرح حاضر که در هم آمیزی کامل جسم ، محیط و فن آوری را نشان می...
-
معماری سبز (۷)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:50
بررسی چند نمونه (۱) نور و هوادهی و تهویة طبیعی: نشان های رایشتاگ ایجاد تغییرات در رایشتاگ، آلمان 1999 معماران: نورمن فاستر و همکاران این پروژه در واقع محصول ابتکار تغییر پارلمان آلمان از بن به برلین، و مستقر ساختن دوبارة آن در رایشتاگ بوده است. در سال 1992 مسابقه ای برای ساخت محدوده ای به مساحت 33000 متر مربع برپا...
-
معماری سبز (۶)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:48
تأسیسات سبز از چراغ های روشنایی و وسایل با کارایی بالا استفاده کنید. لامپ فلورسنت از نظر زیبایی شناختی پیشرفته است و ارزانتر از نور سفید. در صورت استفاده از انرژی معمول خورشیدی از دیگ های سایز کوچک استفاده کنید. _ از تأسیسات آب کفا استفاده کنید. دستشویی های آب نگهدار، دوش های حمام، و هوادهنده های شیر آب نه تنها مصرف...
-
معماری سبز (۵)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:47
مصالح سبز از استفاده از آن مواد شیمیایی که ازن را از بین می برند در تجهیزات مکانیکی و عایقها اجتناب کنید. HCFC HCFC اجتناب کنید. سلولز را در نظر داشته باشید. نیز به لایه ازن آسیب می رسانند و تا جای ممکن باید از آنها اجتناب شود. از عایق فوم ساخته شده با _ از مصالح ساختمانی بدست آمده از محل استفاده کنید. حمل و نقل حایز...
-
معماری سبز (۴)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:46
طراحی خانه های سبز _ کوچکتر بهتر است. با یک طرح خوب از فضاهای داخلی استفاده مطلوب ببرید به طوری که اندازه کلی ساختمان و منابع مورد استفاده در ساخت و نگهداری آن در حداقل نگه داشته شود. _ ساختمانی انرژی کفا طراحی کنید. از عایق کاری در سطح بالا و پنجره های با قابلیت بالا در جهت نور خورشید (تابش گرمایی در شرق و غرب) و با...
-
معماری سبز (۳)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:42
دستورالعمل اجرایی معماری سبز برای ساختمان های مسکونی _ نحوه استقرار و کاربری اراضی سبز: _ در مناطق توسعه یافته ساخت و ساز کنید: برخلاف پاشیدگی شهری در توسعه فشرده، اراضی بایر و کشاورزی حفظ و تراکم مرتفع می شود و به موجب آن مجاورت مغازهها و خدمات عمومی و حمل ونقل متناوب فراهم می شود. _ پروژه و نقشه های چند منظوره...
-
معماری سبز (۲)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:42
معماری سبز چیست؟ چند آرشیتکت در پاسخ به سؤال (معماری سبز چیست؟) در تربیون آزاد معماری اینترنت این گونه اظهار داشته اند: مهم تر و قبل از هر چیز یک ساختمان سبز: _ احتیاجات ساکنین آن را برآورده می کند _ سلامتی، رضایت و خشنودی، بهره وری و نشاط ساکنین خود را تأمین می کند. _ بهره گیری سنجیده از راهکارهای تأیید شده معماری...
-
معماری داخلی(۳)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:35
عوامل موثر در طراحی داخلی (۲) ۵ . استفاده از طبیعت در ساختمانهای حیاط دار کمبود طبیعت بوسیله ایجاد باغچه در کناره های حیاط جبران میشود . اما برای جبران آن در آپارتمان میتوان از گلدانهای کوچک که در گوشه های فضا قرار می گیرند استفاده کرد . سعی کنید گلدانها را در کنار پنجره ها و یا تا جایی که امکان دارد در کنج دیو ارها...
-
معماری داخلی(۲)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:32
عوامل موثر در طراحی داخلی 1. انتخاب رنگ دیوارها انتخاب رنگ مناسب برای فضای آپارتمانی بخصوص آپارتمانهای با متراژ کم بسیار مهم است. رنگها از نظر درخشندگی و شفافیت انواع مختلف دارند که بهترین انتخاب ، انتخاب رنگهای روشن با درخشندگی و شفافیت زیاد است . اصولا" رنگهای روشن باعث می شوند که فضا بزرگتر بنظر آید و هر چه...
-
معماری و سینما(۸)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:22
معماری در سینما – سینما در معماری Architecture in Cinema - Cinema in Architecture “سینما هنری چند بعدی“ این عبارت، تعبیر Jean-Luc Godard فیلمساز برجسته فرانسوی از سینما است. از نقطهنظر Godard فیلمسازان با شیوههای مختلفی به فیلمسازی میپردازند. البته منظور وی تنها اسباب و لوازم فیلمسازی نیست، بلکه تفاوتی است که در نحوه...
-
معماری و سینما(۷)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:16
تأثیرات معماری بر فیلم های اکسپرسیونیستی : ۱/ فرم های غیرعادی ۲/ سقف های سنگین و کوتاه ۳/ راهروهای پیچ در پیچ و تاریک ۴/ پله های ترک خورده ۵/ خیابان هایی با چراغ های رنگین و فریبنده و بازی نور و سایه و آسفالت خیس ۶/ تالارهای قدیمی ۷/ ایجاد فضای روانی ۸/ خرابه های قلعه ای ۹/ ایجاد سایه های بسیار بزرگ بر لبه های دیوار...
-
معماری و سینما(۶)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:14
سینمای اکسپرسیونیست(۴) اورسن ولز، اکسپرسیونیست امریکایی ( ۱۹۱۵ – ۱۹۸۵) در سال ۱۹۴۱ نخستین و بزرگ ترین فیلمش را روی پرده آورد. این فیلم، همشهری کین، در تمام نظرخواهی هایی که تا این تاریخ به عمل آمده یکی از ده فیلم برجستة تاریخ سینما قلمداد شده است. حتی اگر ولز همین یک فیلم را می ساخت، باز هم در تاریخ سینما، جایی هم...
-
معماری و سینما(۵)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:12
سینمای اکسپرسیونیست(۳) فریتس لانگ ۱۸۹۰ – ۱۹۷۶ ، به عنوان فرزند یک آرشیتکت وینی به تحصیل مهندسی پرداخت، اما به سبب تمایل درونی، توجهش به هنر و تاریخ هنر جلب شد و برای کسب تجربه، به کشورهای دور سفر کرد. لانگ به عنوان کارگردان، در سال ۱۹۱۹ یعنی همان سال که مورنائو نیز آغاز به کار کرد نخستین اثر خود دورگه را پدید آورد. در...
-
معماری و سینما(۴)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:09
سینمای اکسپرسیونیست(۲) فیلم های مجلسی که از سوی «کارل مایر» ابداع شده بود، در ادامة بی واسطة فیلم های خیابانی، که با فیلم (خیابان) ۱۹۲۳ اثر کارل گرونس به صورت یک مد درآمد، قرار می گرفت: یک فرد عادی از دنیای یکنواخت زندگی خود می گریزد تا به دنبال جذبه ها و کشش های «خیابان» برود؛ زنی بدکاره او را به کاباره...
-
معماری و سینما(۳)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:06
سینمای اکسپرسیونیست(۱) برای تحلیل رابطه بین جنبش های پیشرو در سینما و معماری، بد نیست از ذکر برخی اندیشه های نظریه پردازان آن زمان آغاز کنیم. زیگفرید کراکائر، والتر بنیامین یا حتی متقدمانی همچون گئورک زیمل و شارل بودلر به اهمیت و مفهوم پیوند تصاویر اشاره می کردند. سرگئی آیزنشتاین و ماهولی ناگی برای نخستین بار در فیلم...
-
معماری و سینما(۲)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 21:03
اکسپرسیونیسم عنوان «هیجان گری» در ۱۹۱۱ برای متمایز ساختن گروه بزرگی از نقاشان به کار رفت که در دهه اول سده بیستم بنای کار خود را بر بازنمایی حالات تند عاطفی و عصیان گری علیه نظام های ستم گرانه و ریاکارانه حکومت ها و مقررات غیرانسانی کارخانه ها و عفونت زدگی شهرها و اجتماعات نهاده بودند. این هنرمندان برای رسیدن به هدف...
-
معماری و موسیقی(۹)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 20:58
نگاهی به ماده معماری و موسیقی در فضای زمانی – مکانی از دیدگاه ما، تشابه و توازی و تقارن خاصی میان معماری و موسیقی وجود دارد که ارزش یادآوری دارد و شاید بتواند به عنوان موضوع اصلی این نوشتار به شمار آید. همانگونه که دیدیم، معماران با ماده ملموس و بیشکل سروکار دارند و نقطه حرکتشان در آفرینش فضای معماری در این باب است...
-
معماری و موسیقی(۸)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 20:57
موسیقی در گسترههای زمانی و مکانی کلیترین پرسشی که همه ما میتوانیم به میان آوریم میتواند چنین باشد : موسیقیسازان، در آخرین تحلیل، برای آفریدن فضای موسیقی چه میکنند و چگونه ماده اصلی کارشان – که در آغاز صوتهایی بیشکل و در واقع بالقوهاند – را با یکدیگر میآمیزند؟ برخلاف معماری – که دیدیم اگر ضابطه و قاعدهای را...
-
معماری و موسیقی(۷)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 20:56
معماری در گسترههای زمانی و مکانی همه ما میتوانیم این پرسش را به میان آوریم که معماران، در آخرین تحلیل، برای آفریدن فضای معماری، چه میکنند؟ ماده اصلی کارشان – که در آغاز تودهای بیشکل است – را چگونه و براساس کدام معیارها و قاعدهها و با کدام ابزارهای فکری به شکلی در میآورند که «معماری» نامیده میشود؟ چنین به نظر...
-
معماری و موسیقی(۶)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 20:53
موسیقی و معماری و اندوختههای فرهنگی چگونگیهای برانگیختن و توان اثرگذاری شکل فرآوردههای موسیقی و معماری تنها براساس تجربه قابل بازشناسیاند، هر فردی که خود را در برابر یک بنای ناشناخته مییابد و یا یک اثر موسیقی هنوز ناشنیده را میشنود، به تناسب اندوختههای فرهنگی خود میتواند به برداشتهایی از آن نایل شود، چه به...
-
معماری و موسیقی(۵)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 20:50
پیوندها و جداییهای دو جهان معماری و موسیقی تا اینجا بیشتر به این موضوع پرداختیم که توان گویایی موسیقی در شکلهای موسیقی نهفته و توانهای گویایی معماری نیز در گرو شکل خاصی است که – از راه آن – فضای کالبدی به بیان چیزی توفیق مییابد، سوای کاربریها و فنونی که در موجودیت اش نهفته. در پس شکلها، در موسیقی و در معماری، میتوانیم...
-
معماری و موسیقی(۴)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 20:48
آخرین تحلیل معمار ... کار یک معمار، در آخرین تحلیل، چیزی جز این نیست که به ماده شکل دهد، موادی را که دارای خصایص مکانیکی – کالبدی شناخته شده اند برگیرد و ماده بیشکل دیگری به نام «فضا» را با آن بیامیزد و به آن شکلی دهد مرتبط و منضبط و مستند به انسان و به حرکت وی درون آن و بروناش. چوب را یا خاک را و یا سنگ را میتوان...
-
معماری و موسیقی(۳)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 20:44
آفرینش مفهوم در معماری اگر بتوان گفت که هدف اصلی و اساسی آهنگسازان از تولید یک قطعه موسیقی ارایه و اشاعه مفهومی خاص و معین است که باید محسوس افتد و کارآیی فرهنگی – اجتماعی پیدا کند، به سادگی نمیتوانیم گفت که معماران هدفی مشابه را دنبال میکنند؛ معماران دست اندرکارهایی دارند که ، از دو بابت، آنان را در سرزمینی دگر جای...
-
معماری و موسیقی(۲)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 20:40
فضای موسیقی امروز دانش موسیقی، چنانکه در بعضی از سایر نوشتارهای این مجموعه میخوانیم، به فنون و ابزارهایی خاص دست یافته و توانسته است – در غرب، به همان گونه که در مشرق زمین – با پیشنهاد کردن قاعده هایی مدون، جلوی آلودگی هایی خاص را بگیرد. اما، چنان که میدانیم، رسیدن به هدفی چنین هنگامی میسور میشده که هدف آفرینش موسیقی...
-
معماری و ادبیات (۸)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 16:50
۴-بافت و شناسه بافت و شناسه چیست؟ مفهوم بافت و شناسه چیست ؟ مصادیق وجود بافت و شناسه در شعر و معماری چگونه است ؟ ( ۴/۱) کلیات : بافت عناصر ، تصویری از تداوم وگستره ای است که تا بینهایت امتداد می یابد . و هر عنصر نیز دارای مکانی محدود و محصور می باشد ، که به نوعی کلیت وجود آن درک می شود . به بیان ساده تر بافت یک پس...