-
معماری و ادبیات (۷)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 16:49
۳-هندسه هندسه چیست ؟ وجود هندسه در ادبیات و معماری چگونه است ؟ آیا خاصیتی که هندسه به فضا می بخشد درادبیات و معماری مشترک است ؟ ( ۱ . ۳ ) هندسه : (( ابزار اولیه ای که ما با توجه به توان خود آن را ترکیب می نماییم و از این طریق شکل منظم یا نا منظم را می آفرینیم ، نقطه است ؛ و فاصله است ؛ و اندازه است ؛ و خط و سطح است و...
-
معماری و ادبیات (۶)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 16:46
۲-حرکت مفهوم حرکت چیست ؟ در شعر و معماری چگونه مطرح می شود ؟ آیا حرکت در شعر و معماری از یک مفهوم سرچشمه می گیرند ؟ ( ۱ . ۲ ) حرکت و مفهوم آن : در فیزیک حرکت زمانی اتفاق می افتد که جسمی از نقطه ای به نقطه دیگر تغییر مکان یابد . ولی شاید مفهوم فیزیکی حرکت تنها جزئی از مفهوم حرکت در هنر باشد . حرکت در هنر وسیله ای است...
-
معماری و ادبیات (۵)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 16:43
-شباهت های معماری و ادبیات -گفتار اول : فضا فضا چیست ؟ درشعر و معماری چه تعریفی دارد ؟ چه روابطی را می توان بین فضای شعر و معماری بر قرار نمود ؟ ( ۱/۱) پیش در آمد : تعریف ما از فضا چیست ؟ آیا فضا جایی نیست که در آن زندگی می کنیم یا جایی که در خیال خود می پرورانیم ؟ فضا خیال و خیال فضا است . هر چیزی که انسان به آن فکر...
-
معماری و ادبیات (۴)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 16:41
معماری و ادبیات -کاربردهای شعر و ادبیات در معماری شعر و ادبیات دو ابزار نیرومند برای طراحی به شمار میروند تمامی شیوههای ادبی سودمند هستند، اما برای اهداف طراحی خلاق، شعر بر ادبیات رجحان دارد. شعر به مثابه مجموعهای از کلام مکتوب است که رویکردهای جمعی مردم را خلاصه میکند و به عنوان بیانگر «یکتایی» ویژه فضا و مکان...
-
معماری و ادبیات (۳)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 16:38
فرم و محتوا در معماری و ادبیات همانگونه که گفته شد ، بیان چیزی معین درباره فرمها و محتوایی که باید نسل دوم معماری مدرن را به وجود آورد ، آسان نیست . ما ناگزیریم با ارائه ی برخی فرضیه ها درباره ویژگی های کلی آن یا با نشان دادن گرایش هایی که این فرضیه ها را حمایت می کند ، خودمان را راضی کنیم . من معتقدم که قابلیت فضاها...
-
معماری و ادبیات (۲)
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 16:35
کیفیت فضاهای مختلف در ادامه ی مطالب مطالب گفته شده در معماری وادبیات (۱) از زمانهای بسیار قدیم ، کیفیت های پدیداری فضا اشتراک چندانی با مفهوم فضای همگن و ریاضی وار نداشته است . ارسطو خاطر نشان کرده است که جهت ها به گونه ای متمایز تجربه می شوند . “بالا” چیزی کاملا متفاوت از “پایین” است و “پشت” مشابه “جلو” نیست . تمامی...
-
معماری سنتی ایران
جمعه 18 شهریورماه سال 1390 00:30
در دوره ساسانی سه آتش بزرگ به نام های آذر فرنبغ ، آذرگشسب و آذر برزین مهر ( مهر برزین) وجود داشته که متعلق به سه طبقه از طبقات اجتماعی زمان ساسانی بوده اند . اگر آتشکده های ساسانی نسبت به اهمیت آتش های آنها درجات متفاوتی داشتند اما اساس ساختمانشان تا حدودی یکسان و منطبق بر نقشه ای واحد بوده است. فرم معاری آتشکده عبارت...
-
معماری سنتی ایران
پنجشنبه 17 شهریورماه سال 1390 22:41
اهمیت و ارزش معماری کلاسیک ایران بر هیچکس پوشیده نیست ، بویژه پس از انقلاب اسلامی و همزمان با کنار گذاشته شدن ارزش های معماری مغرب زمین ، قدر سنت های والای معماری این آب و خاک بیش از پیش معلوم گردید . معماری سنتی ایران را از آغاز سلسله های هخامنشیان تا پایان سلسله قاجاریه به 6 دوره مختلف تقسیم می کنند . در هر یک از...
-
ریشه های معماری مدرن
پنجشنبه 17 شهریورماه سال 1390 21:32
تأمین سکونتگاه جدید برای بشر، چیزی فراتر از برپایی خانههای مدرن است. انسان تنها در خانهاش «سکنی نمی گزیند»؛ او در کنار همشهریهایش در مؤسسات عمومی و فضاهای شهری نیز زندگی میکند. از این رو برای تجربه تعلق و مشارکت، شناسایی وسیع و گسترده امری ضروری است. هدف از این شناسایی ویژگی مکان است، که با ساختارهای طبیعی و...
-
معماری داخلی(۱)
پنجشنبه 10 شهریورماه سال 1390 04:00
معماری داخلی معرفی بیش از 240 دفتر کار معتبر بزرگ ، پارتیشن ، چیدمان ، پلان های اجرایی ، قفسه ، معماری و دکوراسیون داخلی ، سرویس اتاق کودک و اتاق خواب ، نقاشی ساختمان ، گچبری ، کارهای هنری در سقف ، ستون رومی ، کابینت آشپزخانه ، میز و تلویزیون و کامپیوتر ، نما سنگ و کنده کاری توجه به فضای داخلی و نحوه و تقسیم بندی پلان...
-
معماری و ادبیات (۱)
چهارشنبه 9 شهریورماه سال 1390 03:37
معماری و ادبیات گفتار اول:فضا گفتار دوم:حرکت گفتار سوم: هندسه گفتار چهارم: بافت و شناسه مقدمه ما میدانیم که تجارب بی واسطه ی ما با برداشت علمی از جهان چندان هماهنگ نیست . ما اتم و مولکول را تجربه نمی کنیم بلکه کم و بیش ” پدیده ها ” را کشف می کنیم . محض نمونه ، زمانی که ما شخصی را ملاقات می کنیم ، فورا از اعراض معین او...
-
معماری و موسیقی(۱)
چهارشنبه 9 شهریورماه سال 1390 03:34
معماری و موسیقی معماری و موسیقی فضای موسیقی امروز آفرینش مفهوم در معماری معماری در گستره های زمانی و مکانی موسیقی در گستره های زمانی و مکانی نگاهی به ماده معماری و موسیقی در فضای زمانی و مکانی جمیع هنرهای دنیا اعم از تجسّمی و غیر تجسّمی برآمده از روح و احساسات درونی خالق اثرمی باشد. در تمامی این هنرها ، تاثیر و تلفیق...
-
معماری و سینما(۱)
چهارشنبه 9 شهریورماه سال 1390 03:22
معماری و سینما صدا ،دوربین، معماری تاثیرات معماری بر سینمای اکسپرسیونیست معماری در سینما،سینما در معماری معماری و سینما - صدا، دوربین، معماری طی قرنها، چندین فیلم ویژگیهای معماری را در نقش اصلی به نمایش گذاشتهاند . به راحتی میتوان صحنههایی از سری فیلمهای ۰۰۷ جیمزباند را به خاطر آورد که در آنها جنایتکاران در...
-
معماری نوین فرانسه
چهارشنبه 9 شهریورماه سال 1390 03:15
گروه های معماری منتخب در فرانسه موفق شده اند تا طرح هایی از سه سایت گردشگری در دروازه های پاریس ارائه کنند. آنها عکس ها، طرح ها و ایده هایی را به تصویر کشیدند که هنوز مطمئن نیستند به این سرعت به سرانجام برسد. چندی پیش شهردار پاریس از اندیشه های یازده گروه معماری برای تدارک سه سایت گردشگری در دروازه های این پایتخت خبر...
-
معماری سبز (۱)
چهارشنبه 9 شهریورماه سال 1390 02:46
مقدمه : طراحی سبز علمی است برای حل مشکلات که طی آن منابع طبیعی قبل ، بعد و طی پروسه تولید و ساخت به کمترین حد آسیب می بیند به علاوه در مسیر این عمل مصالح باید مفید بوده، عمر مفید طولانی داشته و قابل بازگشت به چرخه طبیعت باشند. چیزهای با طول عمر زیاد هم مفیدند و هم بزرگترین مانع علیه اسراف و ضایعات و این بهتر از...
-
بزرگترین فرودگاه جهان
سهشنبه 8 شهریورماه سال 1390 01:35
تصاویر ذیل مربوط به ماکت و مدل برزگترین فرودگاه جهان می باشد که در هامبورگ آلمان افتتاح شد. این ماکت یکی از بزرگترین کارهای هنری موجود می باشد که در ساخت آن از ابزار زیاد و گوناگونی استفاده شده است .
-
اولین حرف
دوشنبه 7 شهریورماه سال 1390 17:56
معماری ... معماری ... سخن از عاشقانه هاست. معماری ... خط و خطوط همین ترانه هاست. معماری ... هنریست به زیبایی یک رود بلند .یک آبشار .یک نسیم بهاری و نقشی از یار . محمد حسن فراهانی